قاب زندگی

یک زن هستم در قاب زندگی

قاب زندگی

یک زن هستم در قاب زندگی

هیاهویی برای سبک زندگی

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۱، ۰۸:۳۰ ب.ظ
 

 

اگر بگوییم هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ این تمدن دو بخش دارد. یک بخش ابزاری و یک بخش دیگر بخش متنی و اصلی است که همان سبک زندگی است*.

خوشبختانه چند وقتی ست که مساله ی سبک زندگی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این میان دغدغه ی ما بعنوان یک مسلمان دستیابی به الگوی کامل سبک زندگی اسلامی است. نهاد ها و موسسات زیادی نیز شروع به فعالیت و ارائه ی الگودر این زمینه کرده اند. اما اقدامات سطحی و مقطعی که گاها بوی تبلیغات و پرکردن رزومه می دهند باعث شده اند این مساله در حد لقلقه ی زبان باقی بمانند.

درچند روز اخیر، شهرداری تهران به مناسبت شب یلدا در محلات جشنواره ی غذا با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار کرد. درمنطقه ی 22 این برنامه با همکاری سپاه انجام شد. این مراسم که باتبلیغات جشنواره ی شسمهو حافظ خوانی همراه بود بامدیحه سرایی مرشد،آغاز و باتوضیحات مسوول برگزاری مراسم درمورد سبک زندگی ایرانی اسلامی،داوری غذاها و سرو آن ها پایان یافت.

بخش جنبی جشنواره جمع آوری اعانه برای کودکان سرطانی بود.

نیخواهم درمورد تیپ های عجیب و غریب غرفه داران، ضرورت حافظ خوانی بک خانم محجبه در بین آقایان و رعایت نکردن حریم ها بین محرم و نامحرم در این برنامه بنوسیم که در حوصله ی این مطلب نیست اما 2 نکته که با توجه به شعار مراسم بدجوری توی چشم میزد و نمیتوان نادیده اش گرفت دریافت هزینه بابت غذا و ارائه ی سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط برگزارکنندگان بود.

نکته ی اول دریافت مبالغی بابت غذاهای مسابقه، توسط غرفه داران بود. هرچند که قرار بود کمک های جمع آوری شده برای کودکان سرطانی هدیه شود اما درخواست مبالغ عجیب و غریب برای یک ملاقه آش نه تنها اسلامی نیست بلکه از مهمان نوازی و انصاف ایرانی هم به دور است. در این میان فقط یک خانم غرفه دار مسن _ با تمام دقتی که یک کدبانو برای پذیرایی از مهمان هایش به کار میگیرد_ غذاهایش را میان بازدیدکنندگان؛ توزیع میکرد. صندق جمع آوری اعانه را کنار میزش گذاشته بود و از کسی صدقه ی زوری نمی گرفت. هرکس بنا به مقدار دلخواه داخل صندق، صدقه می انداخت و یا اصلا چیزی نمی داد.

نکته ی دیگر توضیحات برگزارکنندگان درمورد مفهوم سبک زندگی ایرانی اسلامی بود. خانم مسئول با صورت آرایش کرده، موهای آراسته، مانتوی آستین کوتاه درمورد سبک زندگی ایرانی اسلامی اینگونه توضیح داد:

هدف ما از برگزاری جشنواره این بود که بیایید مدرنیته را که آرامش زندگی را ازمان گرفته است، کنار بگذاریم و فرهنگ ایرانی و آموزه های دینی مان را انجام دهیم و به انها پایبند باشیم. برگزاری مراسم یلدا درخانه ها و شور و نشاطی که به خانه می آورد یکی از راهکارها برای بازگشت به سوی آرامش و سنت است.

اینکه این خانم با آن وضع حجاب درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی و برگزاری مراسم برای شور و نشاط صحبت می کند آن هم در ایامی که شیعه داغدار به اسارت رفتن خاندان اهل بیت است و از طرفی دیگر در کشورهای مختلف، مسلمانان و بویژه شیعیان زیر بار شدیدترن ظلم ها هستند؛ نشان از آن دارد که حتی سطحی ترین حالت مفهوم سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط ایشان درک نشده است. البته اگر نخواهیم بگوییم که در این مراسم شب یلدایی کلمه ی اسلام فقط جنبه ی تزیینی داشت.

حال که نیاز به داشتن یک نوع سبک زندگی درمیان عامه ی مردم نیز حس می شود، ضرورت داشتن یک الگوی مناسب_ که برای ما سبک ایرانی، اسلامی_ است و ارائه ی مولفه ها و جزییات دقیق تر و جزیی تر ضروری می نماید ؛ انتظار می رود دستگاه های دولتی با فاصله گرفتن از اقدامات سطحی، با برنامه های غنی تر پای در مسیر اقدامات صحیح و نتیجه بخش در زمینه ی سبک زندگی بگذارند زیرا که طبق نظر امام خامنه ای حفظه الله یکی از ابعاد مهم پیشرفت و رسیدن به تمدن اسلامی، اصلاح سبک زندگی و فعلیت بخشیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

*سخنان امام خامنه ای در جمع جوانان خراسان شمالی 23/7/1391

 

۹۱/۰۹/۳۰
سهیلا ملکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی